XML og XSLT

synes tiden fra indsendelse af spørgsmål og opgaver til svar har været hurtig hvilket var rigtig dejligt.

René Matzen, Revisor Informatik ApS

Excel grundlæggende 2000

Jeg syntes at det været rigtig godt og læreridt.

Det passede mig rigtig godt at jeg selv kunne bestemme hvornår jeg lavede opgaverne,

Når man havde en til to timer fik man lige sat sig ved pc,en og så bare igang. 

Det passer rigtig godt ind i en børnefamilie istedet for at skulle være væk i et par dage.

Opgaverne syntes jeg var rimlig let at forstå, hvordan man skulle løse dem.

Opgaverne  var udfordrene det længere man kom frem

Jeg har lyst til at prøve mere på et tidspunkt

Jeg vil gerne anbefale det til andre.

Finn Nygaard Jensen, Efterskolen Ådalen

Excel VBA

Hurtig respons.
Får en til at tænke selvstændigt.
Hjælpsom.

Ole Cordes Kristensen, Ce-Tec

Word videregående

  1. Underviseren svarer hurtigt.
  2. Underviseren kommer med gode ideer og "retter" til det er i orden.
  3. Jeg kan planlægge, som det passer mig.
  4. Jeg kan springe nogle opgaver over - for at komme tilbage til dem fx brevfletning.
  5. Jeg har "snuset" til mange ting, og flere af dem var gode
  6. !

Majbrit Larsen, Revisionsdirektoratet

Word VBA

Jeg er total overrasket over den korte svartid. Det er et KÆMPE plus hvis man selv til tider arbejder under tidspres og ved man kun har en kort tid at arbejde på en opgave.

Der er heller aldrig slinger i valsen på spørgsmål; altid kort og præcis svar retur. 

At kunne lave opgaverne når det passede mig var helt fantastisk. 

Tina Eriksen, Skandinavisk Service Partner

Expression Web 4

- At jeg selv kunne bestemme hvornår jeg ville arbejde med kurset.

- At jeg selv kunne bestemme hvornår og med hvad jeg ville gå ekstra i dybden.

- Det venlige 'puf', da jeg var inaktiv i længere tid.

- Den ALTID hurtige respons.

- At jeg også kunne få vejledning i spørgsmål, som ikke helt var inden for kursets emner.

Jørgen Kirkeby, Privat

< >
Se flere referencer

xsl:if og xsl:choose

Begge elementer bruges til at styre flow'et i et style sheet. Syntaksen for de to elementer er:

<xsl:if test="udtryk der kan evalueres til sand eller falsk">
<xsl:choose>
  <xsl:when test="udtryk der kan evalueres til sand eller falsk">
     <!-- Skriv det output du vil have hvis testen er sand -->
  </xsl:when>
  <xsl:when test="udtryk der kan evalueres til sand eller falsk">
     <!-- Skriv det output du vil have hvis testen er sand -->
  </xsl:when>
  <xsl:otherwise>
     <!-- Skriv det output du vil have hvis ingen af dine tests var sande -->
  </xsl:otherwise>
</xsl:choose>

Vær opmærksom på, at der er lidt specielle regler for, hvornår noget er sandt eller falsk

  • Hvis en værdi er numerisk regnes den for falsk, hvis den er nul ellers er den sand
  • Hvis en værdi er en tekststreng regnes den for sand, hvis den har en længde der er forskellig fra nul (dvs. hvis der står noget i tekststrengen)
  • Hvis en værdi er et XML element (eller flere) regnes det for sandt, hvis det ikke er tomt - ellers falsk

Eksempel:

<xsl:if test="Navn">
   <!-- Her skriver du så det output du vil have hvis testen er sand --> 
</xsl:if>

regnes for sandt, hvis der er et <Navn> element der er underelement til det aktuelle element .

Når du har betalt for kurset får du adgang til øvelser til hver lektion. Og når du har fået godkendt din besvarelse får du desuden adgang til mine løsningsforslag med ekstra tips og trix.