SQL Programmering

De filmklip der er lavet i starten af kurset, er super gode til at komme i gang med.

Der er meget hurtig respons, når man indsender en opgave.

Man kan selv tilpasset tidspunktet for kurset, når det passer ind i den normale hverdag

Johan Hauge, EM Retail Solutions A/S

SQL Programmering

Der har været en rigtig god rødtråd mellem teori og øvelserne hele vejen igennem kursuset. Der har samtidigt været udfordrende, men uden at jeg har siddet og slået mig selv på hovedet. Thor har samtidig været online godt og vel 24/7 til at besvare på spørgsmål og hjælpe mig igennem, hvor jeg har haft det svært.

Alexander Thompson, privat

Word VBA

Jeg er total overrasket over den korte svartid. Det er et KÆMPE plus hvis man selv til tider arbejder under tidspres og ved man kun har en kort tid at arbejde på en opgave.

Der er heller aldrig slinger i valsen på spørgsmål; altid kort og præcis svar retur. 

At kunne lave opgaverne når det passede mig var helt fantastisk. 

Tina Eriksen, Skandinavisk Service Partner

Excel VSTO

Det har naturligvis været rigtig godt, at kunne gennemgå kursus i sit eget tempo, hvilket har betydet meget for mig, da jeg så har kunne få det daglige arbejde til at passe ind.

I modsætning til en traditionel undervisningsform, hvor kurset er berammet til en fast tid og man derfor bliver nødt til, at sætte en tidsgrænse for de praktiske opgaver, har jeg kunne nørde lige så længe jeg vil, og dermed afprøve nogle flere teknikker, end der normalt er tid til.

Ved at køre kurset over flere uger, har jeg også haft tid til, at lade de nye informationer bundfælde og sætte sig bedre fast.

En rigtigt god ting har været, at jeg har kørt hele kurset på min egen (firmaet) maskine, med min egen opsætning. Har alt for ofte været på kurser ude af huset, på andre maskiner og når man så kom tilbage til ens egen pc, var det en anden opsætning, en anden version, eller andet der gjorde, at man ikke lige kunne komme igang med det man havde lært.

Jeg har kunne bruge mine hverdagsopgaver som opgaverne i kurset, hvilket jeg syntes er bedere end de normale "Hello World" opgaver.

Og så er jeg meget imponeret over den hurtige response der har været på indsendte opgaver og spørgsmål. Dejligt at jeg ikke skulle vente dage med, at kunne komme videre, men ofte i løbet af minutter eller timer.

Jan Amdi Letvad, PFA Pension

Excel videregående

En meget positiv oplevelse at tage et kursus her, har bestemt ikke taget det sidste kursus.

Min oplevelse af kurset er et det er godt tilrettelagt, med en god bredte i forhold til emnet.

Jeg kunne i enkelte opgaver savne en illustration i gennemgangen af emnet, den praktiske opgave er ret god til at samle op på stoffet i emnet.

Jeg har benyttet mig i at spørge ind til en opgave som ikke har været i matrialet og har fået et meget brugbart svar retur, jeg takker meget for hjælpen.

Lars Bork, HTH Køkkener

ASP.NET MVC 5

Jeg var ret glad for, at der var god vekselvirkning mellem teori og praksis. Nogle opgaver var lige til højrebenet, men der var gode muligheder for at anvende teorien på egen hånd, da visse opgaver klart krævede at du havde forstået teorien. Det var super, at man ikke fik alting forærende, men også skulle tænke selv. Jeg kom på kurset uden forudgående viden om MCV, og gik fra kurset med langt større forståelse og god praktisk erfaring med MCV. Jeg vil klart anbefale it-fjernundervisning.

Søren Bondrup Rasmussen, Alm. Brand Forsikring

Excel VBA

Kurset er godt, fordi det tvinger kursisten til at arbejde selvstændigt. Det er lidt lig forelæsning, hvor det er fuldstændigt op til een selv at arbejde med stoffet.
Thor Østergaards pædagogik er baseret på "hjælp til selvhjælp", og alt er holdt i en let og uhøjtidelig tone.

Fjernundervisning har yderligere den fordel at man kan sidde hjemme og koncentrere sig om emnet, uden at blive forstyrret af andre (ofte mindre motiverede) kursister.

Flemming Degn, Privat

< >
Se flere referencer

Databaser

En database er helt grundlæggende "bare" en samling af data. En database er en måde at organisere data på, så man får en struktureret, systematisk og søgbar samling af ensartet information. 

Relationelle databaser

I en relationel database er informationen opdelt i tabeller (entiteter), som ofte har relationer til hinanden. Entiteter er fænomener, der kan knyttes oplysninger til, fx en person, en bygning, en sag eller en bog. Forekomster af en entitet samles i en tabel, hvor de enkelte typer af oplysninger om entiteten findes i separate kolonner (felter eller attributter). Samlingen af oplysninger om én bestemt entitet kaldes en række (record eller tuple). Hver tabel har typisk en primærnøgle, som består af et eller flere felter i tabellen. Primærnøglen skaber en unik identifikation af hver enkelt række i tabellen. En fremmednøgle er et felt i en tabel, som peger på en primærnøgle i en anden tabel og dermed skaber relation mellem de to tabeller. En oversigt over en relationel databases entiteter og relationer kaldes et E/R-diagram.

Hierarkiske databaser

Hierarkiske databaser er en ældre type af databaser, hvor data findes i en slags træstruktur. Det betyder, at informationen kun kan fremsøges ved at følge den ”sti”, som strukturen lægger op til. En post i en hierarkisk database kan som ”parent” have flere underposter (”children”), som igen kan opdeles i underposter. Hvis vi gentager bibliotekseksemplet fra før, vil man skulle vælge organiseringen og dermed fremsøgningsmulighederne på forhånd. Hvis den hierarkiske database fx organiseres ud fra forfattere, med den eller de relevante bøger tilknyttet som underposter, kan man kun bruge forfatternavn som fremsøgningskriterium. Hvis man omvendt organiserer strukturen efter bogtitel med den eller de relevante forfattere tilknyttet som underposter, kan man kun bruge bogtitel som fremsøgningskriterium.

Netværksdatabaser

En netværksdatabase er også en ældre type af databaser, som mindre meget om den hierarkiske model, dog med noget større fleksibilitet. I en netværksdatabase er der flere muligheder for at registrere sammenhænge mellem informationer end blot parent-child relationer. Hver record kan have flere ”parents” (”owners”) og flere ”children” (”members”), således at der kan dannes et mere komplekst net af relationer.

Selv om netværksmodellen giver større fleksibiliet end den hierarikiske model, er netværksdatabaser dog ligledes stort set erstattet af relationelle databaser, som tilbyder en endnu højere grad af fleksibilitet.

Objektorienterede databaser

I en objektorienteret databasemodel er data organiseret i objekter. Et objekt indkapsler data og funktionalitet (adfærd). Databasen kan på den måde siges at være integreret med applikation, hvorimod der i en relationel database er en klar skelnen mellem applikation og databasemodel.

En klasse i en objektorienteret database svarer til en tabel i en relationel struktur og en instans af klassen/objektet svarer til en række i tabellen. Objektorienterede databaser er velegnede til meget komplekse data.

Databasehåndteringssystemer

Oprettelse og håndtering af databaser sker ved hjælp af et databasehåndteringssystem (Database Management System – DBMS). Et databasehåndteringssystem består af en datamodel for informationsindholdet i databasen, en databasemotor (database engine) og et databasesprog, dvs. det sprog, der anvendes til at definere og manipulere indholdet i databasen. Det mest almindelige databasesprog er SQL – Structured Query Language.

Eksempler på databasehåndteringssystemer er Access, MS SQL Server, Oracle og MySQL.

 

Med inspiration fra (og tak til) digitalbevaring.dk    

Når du har betalt for kurset får du adgang til øvelser til hver lektion. Og når du har fået godkendt din besvarelse får du desuden adgang til mine løsningsforslag med ekstra tips og trix.