XML og XSLT

synes tiden fra indsendelse af spørgsmål og opgaver til svar har været hurtig hvilket var rigtig dejligt.

René Matzen, Revisor Informatik ApS

DreamWeaver MX

Hej Thor

Det bedste har været at jeg så hurtigt fik svar, der var aldrig en fornemmelse af at afstanden til hjælp var lang, det føltes som om vi bare genoptog en snak fra sidst...

Og så var der aldrig en følelse af at blive talt ned til, selv om jeg da godt er klar over at du adskillige gange må have revet dig i håret over mine spørgsmål.

Det har også været godt, at der ikke har været en tidsfrist. Jeg kan se at flere af mine kolleger har været igang med et kursus, som de måtte skippe, fordi de ikke var i stand til at overholde tidsfristen.

Vivi Bundgaard, Egvad Bibliotek

Excel videregående 2003

Rigtig godt kursus - Første gang jeg prøver at tage et kursus på denne måde, og det virker.

Måden det er bygget op på, med opgaverne på hjemmesiden og kursusmaterialet er rigtig godt.

Hurtigt og brugbart feedback...

Maria Olesen, Telia

Excel VSTO

Det har naturligvis været rigtig godt, at kunne gennemgå kursus i sit eget tempo, hvilket har betydet meget for mig, da jeg så har kunne få det daglige arbejde til at passe ind.

I modsætning til en traditionel undervisningsform, hvor kurset er berammet til en fast tid og man derfor bliver nødt til, at sætte en tidsgrænse for de praktiske opgaver, har jeg kunne nørde lige så længe jeg vil, og dermed afprøve nogle flere teknikker, end der normalt er tid til.

Ved at køre kurset over flere uger, har jeg også haft tid til, at lade de nye informationer bundfælde og sætte sig bedre fast.

En rigtigt god ting har været, at jeg har kørt hele kurset på min egen (firmaet) maskine, med min egen opsætning. Har alt for ofte været på kurser ude af huset, på andre maskiner og når man så kom tilbage til ens egen pc, var det en anden opsætning, en anden version, eller andet der gjorde, at man ikke lige kunne komme igang med det man havde lært.

Jeg har kunne bruge mine hverdagsopgaver som opgaverne i kurset, hvilket jeg syntes er bedere end de normale "Hello World" opgaver.

Og så er jeg meget imponeret over den hurtige response der har været på indsendte opgaver og spørgsmål. Dejligt at jeg ikke skulle vente dage med, at kunne komme videre, men ofte i løbet af minutter eller timer.

Jan Amdi Letvad, PFA Pension

Excel VBA

Super form for kursus, har været perfekt at jeg kunne koncentrere mig om kurset når jeg havde tid.

Hurtig tilbagemelding på øvelser og altid hurtigt svar tilbage når man havde brug for hjælp.

Lækkert at man får dine løsningsforslag så man kan få ideer til at skrive scriptet på en anden måde.

Henrik Madsen, Alfa Laval Kolding A/S

Excel VBA

Jeg har gennemført kurset Excel VBA. Jeg var skeptisk overfor måden at lære på inden jeg gik i gang, men jeg må sige at min skepsis blev gjort til skamme. Lige fra første lektion følte jeg at jeg virkelig lærte noget.

Thors tilgang til materialet er perfekt. Gennem løbende øvelser får man lejlighed til at afprøve teorien i praksis.

Beder man om lidt hjælp, så kommer den lynhurtig – men det er kun et hint og så kan man selv finde ud af resten – det er perfekt for herved tvinges eleven til at tænke sig om – mon det kan bruges i folkeskolen også :).

Kurset er ALLE pengene værd og kan køres når man har tid og er motiveret. Holder man for lange pauser i undervisningen, så komme Thors pegefinger i form af en mail og så er det bare om at komme i gang igen :)

Jacob Madsen, Mettler-Toledo A/S

< >
Se flere referencer

xsl:copy og xsl:copy-of

er elementer man kan bruge til at kopiere en del xml kilden til resultatet. Syntaksen for de to elementer er:

<xsl:copy use-attribute-sets="attribut set navn">

Som det fremgår har xsl:copy ikke nogen select attribut, der kunne styre, hvad det er der skal kopieres - den kopierer ganske enkelt det aktuelle element. Og underelementer og attributter kommer ikke med.

Et lille eksempel

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<xsl:stylesheet version="1.0"
xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">
 <xsl:template match="Nummer">
  <xsl:copy />
 </xsl:template>

 <xsl:template match="text() | @*"></xsl:template> 
</xsl:stylesheet>

bruger vi dette stylesheet på vores musik xml får vi en masse tomme nummer tags. Hvis vi inde i copy elementet tilføjer information om, hvilken information vi gerne vil have med kan resultatet blive mere interessant.

xsl:copy-of

har syntaksen:

<xsl:copy-of select="xpath udtryk">

copy-of tager indhold og underelementer med. Et eksempel:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<xsl:stylesheet version="1.0"
xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">
 <xsl:template match="Nummer">
  <xsl:copy-of select="."  />
 </xsl:template>

 <xsl:template match="text() | @*"></xsl:template> 
</xsl:stylesheet>

Når du har betalt for kurset får du adgang til øvelser til hver lektion. Og når du har fået godkendt din besvarelse får du desuden adgang til mine løsningsforslag med ekstra tips og trix.